De kracht van geurmarketing

Geurmarketing is een uniek concept waarbij u de beleving van uw bedrijfswaarden verrijkt en meer tevredenheid en loyaliteit behaald bij uw klanten.

Tegenwoordig wordt er steeds meer gebruik gemaakt van geurmarketing in bedrijven om een aangename atmosfeer te bemoedigen. Het wordt namelijk duidelijker hoe belangrijk geur is. Niet enkel in het koopgedrag van uw klanten, maar ook op het gebied van merktrouw, bedrijfsidentiteit en de tevredenheid van uw klanten en personeel (1).

De geschiedenis van geurmarketing

Halverwege de jaren ’90 zagen psychologen dat, in winkels waar de ruimte subtiel geparfumeerd was, de verkoopcijfers stegen. Meerdere onderzoeken volgden, maar het was pas in 2002 dat het concept een naam kreeg: geurmarketing (2). Ondanks dat het sindsdien regelmatig gebruikt wordt in verschillende settingen, is de onderliggende werking nog niet volledig duidelijk. Het gevolg is dat de kracht van geur wordt onderschat, terwijl het zo veel mogelijkheden kan bieden.

Geur is het meest krachtigste van alle zintuigen

“With all of the other senses, you think before you respond, but with scent, your brain responds before you think.” (3). 

Bij de verspreiding van geur reizen de moleculen gelijk via de neus naar het olfactorische systeem, die gelinkt is aan het limbische systeem – het emotionele brein. Dit betekent dat geur niet eerst verwerkt wordt in de thalamus, maar subliminaal is (4, 5). Het voordeel hiervan is dat geur meteen een effect heeft op de stemming van een klant (6) en hoe de klant indirect jouw bedrijf en brand waardeert. 

Geur en stemming

In een moderne omgeving waar vaak een overvloed is aan zintuigelijke stimuli – denk bijvoorbeeld aan (luide) muziek in winkels, (kleurrijke) interieur designs en verschillende tinten licht, kan geur een relaxerende sfeer bereiken. 

Omdat geur sterk gekoppeld is aan emotie, heeft het daardoor een belangrijke invloed op onze gemoedstoestand. Elke geur heeft daarbij zijn krachten en voordelen. Zo is gebleken dat eucalyptus angst reduceert (7), citroen een verrijkend effect heeft op stemming (8) en lavendel stress en angst verminderd (9). 

Lees meer over de wetenschap achter geur en stemming

Een positieve stemming van de klant en het personeel heeft een gunstige invloed op meerdere aspecten in uw bedrijf, zoals het koopgedrag en de tevredenheid.

Daarnaast is uit meerdere onderzoeken de sterke connectie van geur en geheugen gebleken, wat positief is voor merkidentiteit (10). Een geur die bij een merkidentiteit hoort, zal bij de klant het ruiken van die geur een associatie opwekken met uw bedrijf. 

Geurmarketing

Geurmarketing in retail

Er zijn verschillende manieren waarop geur gebruikt kan worden in marketing, zoals het verspreiden van de geur van gebakken broodjes in een bakkerij. In andere instanties wordt geur gebruikt om een element van ambiance toe te voegen. Deze techniek wordt wereldwijd toegepast in hotels, vliegvelden, retail, banken, casino’s en andere settingen. Het kledingmerk Abercrombie & Fitch is een bekend voorbeeld. Zij gebruiken de sterk ruikende geur ‘Fierce’ dat nu signatuur staat voor hun brand (11). 

Onderzoeken naar geurmarketing tonen aan dat het gebruik van geur een positieve invloed heeft op meerdere vlakken in uw bedrijf. Een aangenaam ruikende omgeving zorgt ervoor dat klanten langer in de ruimte blijven en meer consumeren (12, 13). Daarnaast heeft onderzoek van Michon en Chebat (2005) aangetoond dat er een stijging van 63% was in verkoop van producten bij het gebruik van een subtiele citroen geur (14). Bovendien rapporteerde onderzoeken een stijging in positieve winkelervaring bij een ambiance geur (15) en dat een overeenstemming tussen geur en producten de verkoop, evaluatie van het merk en tijd gespendeerd in de winkel positief beïnvloedde (16). 

Kortom: geurmarketing kan veel voor uw bedrijf betekenen. Steeds meer onderzoeken tonen aan dat geur een essentieel aspect is in marketing en merkidentiteit. Verschillende geuren hebben een andere kwaliteit die benut kan worden (17). Of het nou gaat om het verhogen van de verkoopcijfers, het verbeteren van de concentratie in uw kantoor, het creëren van een unieke brand, of als u gewoon graag een prettig geurende ruimte zoekt voor u en uw personeel; de diffusers van Aroma GreenSpace zijn een antwoord op uw behoefte. 

Aroma GreenSpace 

Welzijn en gezondheid begint met een diepe ademhaling!

Aromen GreenSpace specialiseert zich in het creëren van een aangename geurbeleving in elke ruimte.

Dankzij de unieke en heerlijke geuren van de diffusers wordt een aangename omgeving gecreëerd waarin klanten zich prettig en comfortabel voelen.  

Kies bijvoorbeeld voor de verfrissende tonen van ‘BioPure Lente’ om een verkwikkende en fruitige ruimte te creëren die zonnig aanvoelt. En tijdens de koudere dagen van het jaar kan de verwarmende ‘BioPure Winter’, op basis van kruidige kaneel en zoete sinaasappel, een verwelkomende en behagelijke ruimte schenken.

Daarnaast zijn de ‘BioPure Mood Blends’ bij uitstek geschikt voor het verwezenlijken van een perfecte sfeer. De aromatische ‘BioPure Focus’ met geurige rozemarijn en frisse pepermunt verhoogt de concentratie, wat ideaal is voor een prettige werkomgeving. Of in een meer ontspannen setting past ‘BioPure Relax’ erg goed. De rustgevende kwaliteiten van lavendel en sinaasappel bemoedigen een kalmerende omgeving. 

Naast de grote voordelen die geur verleend, bieden onze diffusers ook nog een bijzonder gezondheidsaspect. Dankzij het gebruik van etherische en biologische oliën zuiveren de diffusers van Aromen GreenSpace de lucht waardoor elke ademhaling uw gezondheid verbeterd. 

Geef uw bedrijf net dat beetje extra door geur toe te voegen aan uw ruimte en laat u verassen door het merkbare verschil. De voordelen die geur biedt is over de afgelopen jaren duidelijker geworden en steeds meer bedrijven plukken daar de vruchten van! 

Referenties

1. Meng, H. (2016). The Effects of Scent on Consumer Behavior (Doctoral dissertation, Kent State University).

2. Emsenhuber, B. (2011). Scent marketing: Making olfactory advertising pervasive. In Pervasive advertising, Springer, London, 343-360.

3. Vlahos, J. (2007). Scent and sensibility. New York Times.

4. Tierandha, A., & Iskandar, B. P. (2014). (Don’t) keep your nose out of my business: an experimental study on the efficacy of scent marketing in retail environment. In Journal of Business and Management. 3 (3), 296-304.

5. Kumamoto, J., & Tedjakusuma, A. P. (2018, March). A study of the impact and effectiveness of scent used for promotion of products and services with low olfactory affinity. In 15th International Symposium on Management (INSYMA 2018). Atlantis Press.

6. De Luca, R., & Botelho, D. (2019). The unconscious perception of smells as a driver of consumer responses: a framework integrating the emotion-cognition approach to scent marketing. AMS Review, 1-17.

7. Seol, G. H., & Kim, K. Y. (2016). Eucalyptol and its role in chronic diseases. In Drug Discovery from Mother Nature, Springer, Cham. 389-398.

8. Kiecolt-Glaser, J. K., Graham, J. E., Malarkey, W. B., Porter, K., Lemeshow, S., & Glaser, R. (2008). Olfactory influences on mood and autonomic, endocrine, and immune function. Psychoneuroendocrinology33(3), 328-339.

9. Sayorwan, W., Siripornpanich, V., Piriyapunyaporn, T., Hongratanaworakit, T., Kotchabhakdi, N., & Ruangrungsi, N. (2012). The effects of lavender oil inhalation on emotional states, autonomic nervous system, and brain electrical activity. 95(4).

10. Tierandha, A., & Iskandar, B. P. (2014). (Don’t) keep your nose out of my business: an experimental study on the efficacy of scent marketing in retail environment. In Journal of Business and Management. 3 (3), 296-304.

11. Meng, H. (2016). The Effects of Scent on Consumer Behavior (Doctoral dissertation, Kent State University).

12. Emsenhuber, B. (2011). Scent marketing: Making olfactory advertising pervasive. In Pervasive advertising, Springer, London. 343-360.

13. Emsenhuber, B. (2009). Scent marketing: Subliminal advertising messages. GI Jahrestagung154, 3894-3903.

14. Michon, R., Chebat, J. C., & Turley, L. W. (2005). Mall atmospherics: the interaction effects of the mall environment on shopping behavior. Journal of Business Research58(5), 576-583.

15. Mattila, A.S. and Wirtz, J. (2001). Congruency of scent and music as a driver of in‐store evaluations and behavior. Journal of Retailing, 77, 273–289

16. Bradford, K. D., & Desrochers, D. M. (2009). The use of scents to influence consumers: The sense of using scents to make cents. Journal of Business Ethics90(2), 141-153.

17. Hulshof, B. (2013). The influence of colour and scent on people’s mood and cognitive performance in meeting rooms (Master’s thesis, University of Twente).

Share this post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart

Geen producten in je winkelmand.